Voorjaar 2018
Het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van ING CDC Pensioenfonds monitort het vertrouwen in het fonds en het pensioenbewustzijn. Ook aspecten als kwaliteit van de dienstverlening en de communicatiemiddelen komen aan bod. ING medewerkers zijn zich goed bewust van de eigen verantwoordelijkheid voor voldoende inkomen na pensionering. Dat de pensioenregeling per 1 januari 2018 is aangepast, blijkt minder bekend te zijn.
Medewerkers van ING werden telefonisch en online uitgenodigd om hun mening te geven over de kwaliteit van de dienstverlening en de begrijpelijkheid, tijdigheid en relevantie van de communicatiemiddelen. Daarnaast werd gemeten in hoeverre men vertrouwen heeft in het fonds, men de eigen verantwoordelijkheid kent en zich bewust is van de verandering van de pensioenregeling per 1 januari 2018.
Een samenvatting van de scores
Van scores naar praktijk
Het onderzoek toont aan dat het fonds gemiddeld een 7 scoort met uitschieters naar boven op het gebied van eigen verantwoordelijkheid en de kwaliteit van communicatie. Onderwerpen zoals de eigen bijdrage, de kostenstructuur van het fonds en de wijze waarop het bestuur beslissingen en verantwoorde risico’s neemt, vinden deelnemers belangrijk. Vandaar dat het fonds hier met regelmaat over communiceert via de website en de nieuwsbrieven.
Verder toont het onderzoek aan dat ING medewerkers in bepaalde levensfases, zoals bij uitdiensttreding, behoefte hebben aan persoonlijk contact om inzicht te krijgen in hun persoonlijke pensioensituatie. In dat kader is ING CDC Pensioenfonds in samenwerking met Pensioenfonds ING en de werkgever in februari gestart met de organisatie van de workshop ‘inzicht in je pensioen’ voor boventallige medewerkers. Klik hier voor meer informatie.